
2021 PAB LOKAL: OPENING UP / CLOSING IN
PAB lokal - Opening up / Closing in
Rogaland kunstsenter - Stavanger
8.-13. mars
10:00-20:00 hver dag
Tittelen peker på den dynamiske ambivalensen mellom å åpne opp for nye ideer og beskytte det som er konsekvent eller kjent. I utlysningen for utstillingen foreslo vi temaer som konkretiserer denne kompleksiteten: mangfold, lekenhet, humor, ambivalens, intuisjon, union og opprør. Temaer som kunstnerne har svart på og som kontekstualiserer utstillingen.
Deltakende kunstnere som presenterer performancekunst gjennom video: Aino El Solh, Hanne Klaas, Isabell Spengler, Lena Chen, Magdalena Kallenberger, Maicyra Leão, Mikala Hyldig Dal, Olga Sonja Thorarensen, Linnea Langfjord Kristensen, Sidsel Christensen og Mustafa Boga
«Tittelen peker også på en stedsspesifikk parallell for Rogaland kunstsenter, som nå lever i usikkerhet angående hvor de fysisk skal holde til. Foreningen opplever eksternt press om å flytte fra det stedet de har holdt til i 40 år. Å vise kunstverkene fra innsiden av bygningen som åpner seg ut mot torget, er en respons på denne situasjonen».
Kurator Anne-Marte Eidseth Rygh
«Usikkerhet har en skadelig innvirkning på samfunnet, økonomien og menneskers mentale tilstand, men det er også en levende og nødvendig del av å skape kunst. Men selv om det i stor grad kan ha en positiv innvirkning på den kreative prosessen, er usikkerhet samtidig en dårlig forutsetning for å produsere og opprettholde kunst.»
Kurator Hans Christian van Nijkerk
Utstillingen er produsert av Performance Art Bergen (PAB) PAB Lokal og presenteres i samarbeid med daglig leder for Rogaland kunstsenter (RKS) Jane Sverdrupsen.
Her er samtale med kunstnerne bak videoverkene på RKS YouTube-kanal, 45 min

Program
MANDAG 8. mars / Kvinnedagen.
MATERNAL FANTASIES
Kunstnerkollektiv med base i Berlin. Bestående av Aino El Solh, Hanne Klaas, Isabell Spengler, Lena Chen, Magdalena Kallenberger, Maicyra Leão, Mikala Hyldig Dal og Olga Sonja Thorarensen (tidligere medlem) Mottakere av 2019/2020 M1 Arthur Boskamp-Stiftung Advancement Award.
«Suspended Time, On Caring»
«Maternal Fantasies - et kollektiv av kunstnere og mødre - bruker blandede prosedyrer fra feministisk praksis, barnespill, aktivistbevegelser og surrealistiske avantgardeteknikker til å produsere fantastiske situasjoner som ligger et sted mellom det hverdagslige, det historiske og det overskridende. Vi betrakter kunst, forskning og diskurs som partnere som forsterker hverandre og styrker etterprøvbarheten til utforskningen vår. Dermed nærer klassiske tekster om feministisk omsorgsetikk og teorier om morsrollen gruppens kunstneriske produksjon, sammen med subjektive opplevelser og selvbiografiske skrifter, som blir forvandlet til kor- og soloscener. Etter vår forståelse er ikke moring utelukkende en fysisk og fast kategori eller identitet, men representerer i stedet målbevisst tid, oppmerksomhet, pleie, beskyttelse og en avbrutt sinnstilstand som gir opphav til en særegen tankedisiplin (Ruddick, 1989). I forhold til kunst blir vår forsoningsprosess direkte påvirket av hverdagslige, private fortellinger, stedforstyrrelser og øko, queer,
kommunitarianisme og feministiske diskurser. Vår kollektive produksjon - som krever distribusjon av kunstnerisk ansvar så vel som husholdnings- og følelsesmessig arbeidskraft - samtidig som at det fungerer som et sted for sosial eksperimentering og politisk-performativ praksis.
TIRSDAG 9. mars
LINNEA LANGFJORD KRISTENSEN
Kristensen bor i London og jobber i Storbritannia og Danmark. Hun har en MA fra The Royal College of Art, London og jobber som forsker.
«Bretten»
«Dette verket er basert på et vokabular som foreslår et alternativt forhold mellom 'forfatter / skaper' og 'utøver'. Et grunnlag for å tillate mangfold gjennom samarbeid.
Vokabularet er en motgift til den dominerende ideen om at vi alle skal være sterke, uavhengige individer. Fokuset ligger på forholdets natur mellom 'skaper' og utøver. Utgangspunktet er et dikt jeg skrev om bretting: Når du bretter noe, deler brettet seg, skiller seg og multipliserer det som er brettet, mens det samtidig forbinder sider, avslører og skjuler. Bretting er en motstridende handling, det sletter samtidig som det åpner. Dette er også det som skjer når man inviterer en annen til å utøve en performance for seg. Utøveren tolker og begynner å brette eller åpne, slette eller avsløre konseptet. Med vokabularet i sentrum, tolker utøveren 'skaperens' opprinnelige konsept. Utifra deres tolkning og behov tar en performance form. Jeg, 'skaperen', er til stede som et konstant støtte- og referansepunkt for tolkningen. Dette er en måte å gi fra seg autoritet og stole på andres evner, både for utøver og ‘skaper’ som er avhengige av hverandre. Når utøverens tolkning blir det endelige verket og metoden kan brukes uansett evner er verket også mer inkluderende.
ONSDAG 10. mars
SIDSEL CHRISTENSEN
Christensen bor i København og jobber i Bergen, hvor hun har en doktorgradsstilling på Kunstakademiet i Bergen.
«Composition For Study X»
«Jeg bruker videoinstallasjon og performance til å undersøke fremstillingene av virkeligheten, fremstillinger som utspiller seg mellom autentiske og fiktive konstruksjoner. Jeg bruker kroppen min til å samhandle med et landskap som er kjent og innebygd i meg på en eller annen måte, men også fremmedgjort og abstrakt. Arbeidet utforsker hvordan vi rammer inn verden fra avstand, hvordan vi legemliggjør verden, og hvordan vi tegner forbindelseslinjer mellom vårt indre og ytre landskap. Hvordan ville vi opplevd verden hvis den bare var innendørs? En person beveger seg i et begrenset og lite rom. Stedet tilsvarer videoens faktiske skjermstørrelse samtidig som arealet utgjør et arkitektonisk sted. Det er konkret og drømmende samtidig. Kvaliteter som tid og tyngdekraft, opp og ned, trykk og tekstur utforskes av utøveren og samtalen utvikler seg» Utøverne i videoen er Jakob Christensen og Maria Nadia S. Nielsen.
TORSDAG 11. mars
MUSTAFA BOGA
Boga bor og jobber i London, Storbritannia og Adana, Tyrkia. Han har en MA i kunst fra Central Saint Martins, London. Han jobber også som kurator.
«Blowing my cover or something like that»
«Jeg undersøker usynlighet som en politisk mulighet. Det er en prosess med eksperimentering med håndbevegelser, dans og kroppsspråk, utforsking av kvinnelighet og maskulinitet samt etniske representasjoner mot nasjonalisme. En performance som viser til et mangfoldig utvalg av identiteter og ønsker. Det stilles spørsmålstegn ved om alle LHBTQ-personer, eller seksuelle minoriteter, bør tilegne seg vestlige modeller for synlighet av homofil som en universell modell uavhengig av deres sosiale, kulturelle eller nasjonale bakgrunn? Og hva skjer når du ikke synliggjør en slik modell? Jeg forsøker å se på dette komplekse problemet fra min egen etniske, sosiale og seksuelle bakgrunn. Som en tyrkisk / syrisk-arabisk / britisk / skeiv kropp, hvordan kan jeg unngå å velge mellom min seksualitet og etniske identitet. Videoen får seerne til å bevege seg i forskjellige miljøer som noen ganger er konstruert som natur, noen ganger veier, noen ganger et tyrkisk bad, labyrinter eller som danseklubber. I løpet av denne reisen prøver jeg å danne nye fantasier og arrangerte utøvelsen med et repertoar av musikk fra min barndom, arkivopptak, tekster, dikt og talte ord. »
Utstillingen er produsert av Performance Art Bergen (PAB), en medlemsorganisasjon for performancekunstnere og andre som er interessert i billedkunstperformance.